W naszym przedszkolu dzieci,
które potrzebują pomocy uczęszczają na indywidualne zajęcia terapeutyczne
prowadzone przez mgr Zofię Zapałe – fizjoterapeutę. Przedszkole oferuje swoim
wychowankom oraz ich rodzicom możliwość konsultacji z zakresu:
·
Rehabilitacji,
·
Gimnastyki
korekcyjnej,
·
Integracji
Sensorycznej.
Rehabilitacja
Rehabilitacja ruchowa w przedszkolu to szereg oddziaływań
stymulujących, prowadzonych w formie zabaw, ćwiczeń, gier ruchowych.
Mają one na celu wyrównanie lub zmniejszenie zaburzeń uwarunkowanych
uszkodzeniem OUN, minimalizowanie trudności rozwojowych dziecka, wspomaganie
jego rozwoju psychomotorycznego, korygowanie ewentualnych zaburzeń w rozwoju
funkcji percepcyjno-motorycznych, wpływają również na ogólną poprawę rozwoju
umysłowego dziecka. Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Podczas pierwszych zajęć dokonuje się m.in. oceny napięcia
mięśniowego, postawy ciała i reakcji równoważnych. Ocenia się również sprawność
rąk (motorykę małą), koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową oraz orientację w
schemacie ciała i przestrzeni.
Podczas zajęć wprowadzane są elementy różnych metod wspierających
rozwój dzieci, m.in:
•
metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
•
metody PNF (torowanie nerwowo – mięśniowe),
•
kinesiotaping,
•
elementy metody Integracji Sensorycznej,
•
elementy metody NDT Bobach.
Odpowiednie połączenie
metod terapeutycznych z zabawą umożliwia przeprowadzenie skutecznej terapii.
Gimnastyka korekcyjna
Celem ćwiczeń
korekcyjnych jest nauczenie i utrwalenie nawyku prawidłowej postawy ciała.
Pozwalają one uniknąć wystąpienia groźnych dla zdrowia i życia późnych powikłań.
Zestaw ćwiczeń dobierany jest indywidualnie do potrzeb każdego dziecka,
zależnie od wady. W procesie korygowania wad postawy najważniejsza jest
systematyka, jakość wykonywanych ćwiczeń oraz normalizacja napięcia
odpowiednich grup mięśni posturalnych.
Integracja Sensoryczna
Terapia polega na
dostarczaniu dziecku takich bodźców, na jakie jego system nerwowy wykazuje
największe zapotrzebowanie. Podczas terapii relacje zachodzące między procesami
zmysłowymi i zachowaniem ruchowym kształtują i poprawiają połączenia synaptyczne
w ośrodkowym układzie nerwowym.
Terapia
integracji sensorycznej ma postać ukierunkowanej zabawy w której dziecko
chętnie uczestniczy i ma przekonanie, że tworzy zajęcia wspólnie z
terapeutą.
Celem
terapii SI jest poprawienie:
·
Funkcjonowania emocjonalnego
·
Zdolności wzrokowych i słuchowych
·
Sprawności w zakresie dużej i małej motoryki
·
Uwagi i koncentracji
·
Samoświadomości i samooceny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz